محمدتقی شوشتری(تستری) معروف به علامه شوشتری یا محقق شوشتری، که در بین مردم شوشتر مشهور به شیخ شوشتری و حاج شیخ بود، یکی از علما و دانشمندان معاصر است که در ساحت حدیثپژوهی خدمات ارزنده و بیسابقهای انجام دادهاست.
زندگی
محمدتقی شیخ شوشتری، فرزند شیخ محمدکاظم، که نتیجه ی شیخ جعفر شوشتری است، به سال ۱۳۲۰ ه.ق.(۱۲۸۱ ه.ش.) در نجف تولد یافت. پدرش اهل شوشتر و مادرش اهل کرمان بود. از خاندانی فرهیخته، دانشمند و اهل علم و فضل است، و پدران او سابقه مبارزاتی بر علیه رژیمهای ستمگر داشتهاند، تا حدی که پدر او و نیز پدربزرگ او (فرزند شیخ جعفر شوشتری) به خاطر مخالفت و سخنرانی علیه رضاشاه تبعید شده بودند. لازم به ذکر است که اصالت خانواده پدری شیخ شوشتری به دزفول بر می گردد و ایشان از خاندان «حاجی شیخ» که در حال حاضر نیز در دزفول سکونت دارند بر می گردد و طبق گفته ها پدر شیخ جعفر بدلیل اینکه مورد حسد بعضی از روحانیون قرار میگیرد برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به شوشتر مهاجرت می کند.
وی در مکتب، قرآن و خواندن و نوشتن و خط ترسل را فرا گرفت، و در هفت سالگی به شوشتر بازگشت، و چیزی نگذشت که مادرش دار فانی را وداع گفت. بعد از فوت مادر، مقدمات و سطح را نزد سید حسین نوری، سید محمد علی امام و سید علیاصغر حکیم -که اغلب از شاگردان پدرش بودند- گذراند، و پس از آن نیز با آموزشهای استادانی نظیر محمدتقی شیخالاسلام و سید مهدی آل طیب و پدر خود، در سن شانزده یا هفده سالگی به درجه اجتهاد نایل شد. وی با توجه به نبوغ و ذکاوت فراوانی که داشت، بسیاری از کتابهایش را بدون استاد مطالعه مینمود: یعنی ابتدای هر کتابی را از استادان فرا میگرفت، و بقیه اش را خود مطالعه میکرد، و به خوبی آنرا فرا میگرفت.
بعد از سال ۱۳۵۴ ه.ق.(۱۳۱۴ ه.ش.) به دلیل قانون کشف حجاب به همراه سید باقر حکیم از شوشتر به عتبات هجرت کرد، و در حوزههای علمیه کربلا و سپس نجف به کسب علوم و معارف اسلامی ادامه داد، و در همان جا بود که به حلقه درس شیخ آقا بزرگ تهرانی پیوست و از وی اجازه روایت دریافت کرد. او در آنجا اقدام به تالیف کتاب ارزشمند قاموس الرجال نمود و موفق به کسب اجازه از شیخ آقا بزرگ تهرانی گردید. او به سال ۱۳۶۰ ه.ق.(۱۳۲۰ ه.ش.) پس از سپری شدن دوران رضاشاه به شوشتر مراجعت کرد و ضمن تدریس علوم اسلامی، به تحقیقات خود نیز ادامه داد، و سرانجام در بیست و نهم اردیبهشت سال ۱۳۷۴ هجری شمسی (۱۹ ذی الحجه سال ۱۴۱۶ هجری قمری) در ۹۶ سالگی در شوشتر دار فانی را وداع گفت. شهرت وی به حدی بود که استادش شیخ آقا بزرگ تهرانی در دو جلد از کتاب الذریعه نام او را
استادان
- حجة الاسلام سید محمد علی امام، معروف به امام شوشتری (۱۳۰۸ - ۱۳۹۴ ق) در مقدمات و ادبیات
- پدرش آیة الله حاج شیخ محمد کاظم شوشتری در سایر دروس تا درجهٔ اجتهاد
- حجة الاسلام سید حسین نوری
- حجة الاسلام سید علی اصغر حکیم (۱۳۴۸ ق )
- آیة الله سید مهدی آل طیب جزایری (۱۳۶۲ ق .)
- آیة الله سید محمد تقی شیخ الاسلام (۱۳۴۲ ق .)
فرزندان
تنها پسر علامه شوشتری، محمدعلی شیخ شوشتری است که تا کنون دهها کتاب و مقاله نوشته و منتشر ساختهاست. ایشان از اساتید نامدار دانشگاه شهید بهشتی تهران است، و چندین بار از طرف مردم شوشتر به نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شدهاست. علامه شوشتری دارای سه دختر نیز بود.
در شوشتر در زمان حیات ایشان، مورد مراجعه عموم مردم برای امور دینی بود، و بسیاری از عقدهای ازدواج جهت
سخن دیگران درباره او[۳]
- سید موسی شبیری زنجانی: یکی از اشخاصی که دقت نظر و معنویت و زهدِ شیخ جعفر شوشتری را به ارث بردهاست، نتیجه ایشان، آقای حاج شیخ محمدتقی شوشتری است، که هم خودشان و هم کتابشان «» را باید جزو حسنات عصر حاضر به شمار آورد؛ و از نسخه این کتاب میتوان فهمید که کتابهای دیگر ایشان نیز بدین گونهاست، و همه اینها جزو حسنات عصر حاضرند.
- آیةالله جعفر سبحانی: ایشان(شیخ شوشتری) از زمره محققان انگشتشماری است که کتابی[یعنی قاموس الرجال] را نوشته، و پرونده آن را باز گذارده، و در طول پنجاه و اندی سال در تحقیق و تنقیح و تصحیح آن کوشیدهاست، و هرگز مانند برخی از پرکاران نیست که کتابی را مینویسند و آن را به دست استنساخ یا مطبعه میسپارند و رابطه خود را با آن قطع میکنند. به طور مسلم کتابی که به شیوه اخیر نوشته شده باشد، موجخیر نخواهد شد، و در ردیف کتابهای معمولی به شمار خواهد آمد و رنگ خلود و ابدیت به خود نخواهد گرفت؛ اما کتابی که پرونده آن تا مدت مدیدی به روی مؤلف و تمامی مراجعه کنندگان باز باشد، طبعا بحر بیکرانی خواهد بود، و امواج هائل و عظیمی خواهد داشت... در مثل گفتهاند: «خوشبخت کسی است که ذوقش را دریابد»، و به حق مؤلف ذوق خاصی در علم رجال داشتهاست.
- دکتر علی شریعتی در ص ۸۰ کتاب «انسان و اسلام» مینویسد: «در همین حوالی، کوهی از علم و تحقیق، و در کنارش انبوهی از کار، در گوشه دورافتاده شوشتر نشسته، و نامش را هم کسی نشنیدهاست». همچنین در ص ۳۱ کتاب «مکتب، تعلیم و تربیت اسلامی» مینگارد: یکی از خصوصیات فرهنگ قدیم، انتشار علمی در سطح جامعه بودهاست، چنانکه بسیار بودهاند علمای برجسته که در روستاها و یا شهرهای کوچک زندگی میکردهاند؛ از قبیل حاج ملا هادی سبزواری بزرگترین فیلسوف متأخر که در سبزوار ساکن بود، و در عصر ما و علامه شیخ محمدتقی شوشتری، نویسنده «قاموس الرجال» در شوشتر است.
- دکتر سید جعفر شهیدی: با زندگانی عالم جلیل القدر، و محقق پارسای گوشهگیر از خلق کمتر کسی آشنایی دارد... آقای شوشتری در مولد خود سرگرم تتبع و تألیف است، و خود را چنان وقف این کار کردهاند که جز معدودی با زندگانی پر از ثمر این عالم بزرگوار آشنا نیستند. وقتی مجلد چهاردهم (تفسیر نهج البلاغه) به دستم رسید، آنچنان زیر سیطره شخصیت علمی و فعال او واقع شدم، که سطری چند به عربی به قلم آوردم، و با آنکه نه شاعرم و نه ادعای شاعری کرده و میکنم، چند بیتی برساختم و برای ایشان نوشتم که مطلع آن این بیت است:
مع الفخر عش و انشر لوی المجد رافعا | فمئلک احری ان یعیش ممجداً ... |
ترجمه آن چنین میشود:
با افتخار زندگی کن! و پرچم بزرگی را بگستر و بالابر | که همچون تویی سزوار بزرگ زیستن است | |
سخت کوشی در دانش و پارسای به تو، به پایان رسید | و برای پژوهشگران حدیث ( اهل بیت ) تکیه گاهی گشتی | |
چه بسیار دانشمندانی که گذشت زمان نام آنها را از یادها برده بود | و کتاب قاموس الرجال تو آن نامها را جاودان ساخت | |
چه بسیار کسانی که در کار پژوهش این علم سرگردان بودند | و تو با نور دانش خود راه بدانها نمایاندی | |
نهج البلاغه را شرحی تمام کردی | و آنچه از آن ناآشکار بود آشکار ساختی | |
در نوشتن بهج الصباغه کاری معجزآسا کردی | و دشواری ما را در آن آسان نمودی | |
با نوشتن این کتاب کاخی بلند از افتخار برآوردی | که با گذشتن روزگار همچنان استوار خواهد ماند | |
خدا تو را از هر گزندی نگاهبان باشد | و از خدا زندگانی آسوده و جاوید نصیبت گردد. |
- حجةالاسلام رضا استادی: سالیان درازی است که با نام و تألیفات محقق عالیمقام، عالم جلیل القدر، شیخ العلماء، آیتالله جناب آقای حاج شیخ محمدتقی شوشتری آشنا شدهام و از آثار ایشان کم و بیش -مانند دیگر طلاب علوم دینی و اهل علم- استفاده کردهام. از حدود ۱۲ سال پیش گهگاهی با مکاتبه مزاحم معظمله گشته و مورد لطف ایشان بودهام. چند سال قبل نیز به درخواست اینجانب، به اجازه روایتی از سوی ایشان مفتخر گشتهام. در این روزها از عالم غیب این سعادت حواله و نصیبم شد، که با مسافرت به شهرستان شوشتر به محضرشان شرفیاب شدم، و چند ساعتی در منزلشان و در دو مسجدی که اقامت میکنند خدمتشان رسیده و صحبتها را درک کنم. این ملاقات ارادت مرا چندین برابر کرد، زیرا ایشان و خانه و زندگی ایشان را، و نیز سلوک عملی و اخلاقیشان را نمونهای از سلف صالح فرقه محقه اثناعشریه یافتم. امیدوارم مشموم ادعیه خالصانه آن جناب باشم.
تالیفات
- قاموس الرجال (۱۴ جلد): نانم کامل آن قاموس الرجال فی تحقیق رواة الشیعة و محدثیهم، که ابتدا تنقیح المقال نام داشت؛ پرآوازه ترین و پربارترین کتاب شیخ شوشتری است، در علم رجال.
- النجعة فی شرح لمعه (۱۱ جلد)
- قضاء أمیرالمؤمنین علی بن أبیطالب علیه السلام (داوریهای امیر مؤمنان) : پرانتشارترین اثر شیخ شوشتری که به زبان فارسی دهها بار به چاپ و به زبان انگلیسی هم نشر یافتهاست. این کتاب نخستین اثر چاپی ایشان هم است.
- بهج الصباغة فی شرح نهجالبلاغه (۱۴ جلد): تفسیری موضوعی و انتقادی از نهج البلاغه، که دومین مهمترین اثر ایشان است.
- الاخبار الدخیله (۴ جلد): درباره انواع تحریف و جعل روایات
- الأوائل (اولینها)
- الأربعون حدیثاً(چهل حدیث در فضائل ائمه معصومین ع و مسائل فقهی)
- البدائع (کشکول)
- آیات بینات فی حقیة بعض المنامات (نشانههای روشن در حق بودن برخی خوابها)
- رسالهای در محاکمه بین شیخ صدوق و شیخ مفید در یک مسأله کلامی
- الرسالة البصرة فی أحوال البصیریة
- رسالة فی تواریخ النبی و الآل (تاریخ چهارده معصوم)
- رسالة فی سهو النبی (صلی الله علیه و آله)
- شرح شیخ بهایی (نخستین نوشته ایشان)
- حواشی و استدراکات بر کتاب
- یادداشتهای تفسیری قرآن (۲ جلد)
- پاسخ به سؤالات کنگرهٔ هزارهٔ شیخ طوسی
- مقدمه (به زبان فارسی)
- نوادر الأخبار و جواهر الآثار (به زبان فارسی)
- پاسخ به اشکال به دعای ندبه، مطرحشده توسط دکتر شریعتی
- و چندین کتاب خطی منتشر نشده
لازم به ذکر است که مصحح و محقق بسیاری از آثار علامه شوشتری، بودهاست.
-
است
آورده، و دوازده عنوان از آثارش را یاد نمودهاست. اکنون منزل شخصیاش، وقف کتابخانه آستان قدس رضوی است.
.: Weblog Themes By Pichak :.